Vývoj webových stránek jde každým rokem kupředu a tím se také mění předpoklady a požadavky, které jsou na nově vznikající výkonné webové stránky a aplikace kladeny. Dříve to byla pěkná grafika, následně nutnost responzivity a nyní se dostáváme do bodu, kdy se oba tyto body dostávají k nové dimenzi – rychlosti načítání. Není se také čemu divit, stále více lidí dnes a denně prohlíží internetový obsah na mobilních telefonech, ať již doma, v tramvaji nebo o obědové pauze v restauraci.
Pěkná grafika se stala již nepsaným pravidlem, nad kterým nikdo nepřemýšlí, neboť to je přeci také hlavní důvod, proč stále dochází k novým redesignům stávajících webů, které jsou tímto způsobem oblékány do nového designového kabátu, aby jejich vizuální stránka odpovídala novodobým standardům. Děláme-li redesign stávajícího webu, samozřejmostí je již také tvorba responzivního designu, aby bylo možno web efektivně a kvalitně ovládat na všech běžně dostupných zařízeních, ať již chytrém telefonu, tabletu nebo třeba starším notebooku.
Všechna tato zařízení se od sebe liší jinou velikostí displeje a také rozlišením, což má za následek rozdílné zobrazovací schopnosti a tím také jinou reálnou šířku displeje, na kterém se web může vykreslovat. K tomu, abychom mohli web efektivně optimalizovat, musíme napsat vlastní Media Qeuries, kterými budeme customizovat obsah webu pro každý viewport zařízení. To má za následek zvýšení množství použitého kódu až na pětinásobek dřívějšího kódového objemu.
Co mají kvalitní grafika a responzivní design společného? Vysoké datové nároky, kvůli kterým se musíme stále častěji potýkat s problémem v podobě pomalého načítání webu. Při načítání proto pracujeme s výrazem latence, což je doba, během které dochází k načítání námi otevíraného webu. Vysokou latenci můžeme často pozorovat zejména u špatně optimalizovaných webů a internetových obchodů, majících vysoké datové nároky. Není proto ničím zvláštním, že některé velké internetové obchody se nám budou na mobilním telefonu načítat i více, jak 5 sekund.
Proč bojovat s latencí webu
Mnoho lidí a také odborníků stále prosazuje názor, že nejdůležitějším cílem dnešních vývojářů a vývojářských studií by měla být tvorba nejlepšího a nejkrásnějšího responzivního designu. K čemu nám však bude naprosto neuvěřitelně úžasný responzivní design, když nám zákazník z webu odejde ještě před tím, než se mu web načte?
Dnešní doba je velmi rychlá, uspěchaná. Přicházíme-li na web, přicházíme za nějakým účelem nebo cílem. Chceme-li se podívat na zpravodajský server, očekáváme, že dostaneme obsah nového článku. Přicházíme-li na internetový obchod, chceme nejspíše vidět nějaký produkt, který bychom rádi zakoupili. Co však jistě nechceme, je čekat dlouhou dobu, než se nám web vůbec načte. Je to asi stejné, jako když chceme jít nakoupit rohlíky a musíme čekat deset minut u pokladen. Má snad někdo rád čekání u pokladen?
Těchto deset minut ve frontě u poklady je plně srovnatelných s deseti sekundami, které musíme strávit hleděním na bílou obrazovku, zatímco dochází k načítání e-shopu. Naprostým extrémem jsou poté weby, jejichž načítání trvá déle, jak 10 sekund. Takové weby jsou chtě-nechtě odsouzeny k pomalé a bolestivé záhubě, neboť tuto dobu není ochoten akceptovat již opravdu nikdo.
Rozdíly v latenci webů můžeme pozorovat napříč všemi zařízeními. Pracujeme-li na výkonném počítači připojeném k 1Gb přípojce, určitě se nám bude načítat web jinak rychle, než když jej budeme otevírat na veřejné Wi-Fi v obchodním centru a naprosto jinak, než když jej budeme otevírat na nevýkonném mobilním telefonu. Co si však mnozí provozovatelé e-shopů neuvědomují, je fakt, že všichni tito lidé jsou jejich potenciálními klienty, kteří by u nich možná rádi nechali své těžce vydělané peníze.
Výhody zrychlování webů
Již jsme si řekli něco o tom, proč je vysoká latence webů špatná. Co však jistě všechny zajímá mnohem více, je otázka, co přesně můžeme získat tím, že budeme pracovat na zefektivnění a zrychlování webu. Opomeneme-li obecně velké procento naštvaných návštěvníků, kteří se k vám zaručeně již nikdy nevrátí, je to rapidní zvýšení konverzních schopností.
Dle posledních studií zrychlení webu byť jen o 1s může navýšit konverzní schopnosti webu až o 27%. Někdo by si mohl říci, že 27% procent není zase tak vysoké číslo, aby měl investovat peníze do technických analýz a následného zrychlování. Jednoduchou matematikou však můžeme přijít k tomu, že dojde-li k navýšení zisků e-shopu o 27%, v reálu se může jednat o zvýšení obratu webu okolo 500 000Kč. Argumenty o tom, že investovat 40 000Kč do snížení latence webu jsou zbytečným nákladem jsou asi na místě, jako že nebudeme dělat marketing, protože nám na web budou přeci chodit lidé z Googlu.
Samotné zrychlení načítání webu však s sebou nese mnohem více výhod, než bychom si mohli myslet. Jak je již dávno známo, budeme-li mít web responzivní, může nám to do jisté míry pomoci z hlediska SEO a budování pozic ve vyhledávači. Avšak ani sebelepší SEO nám nepomůže, pokud náš web bude mít vysokou latenci. Zrychlíme-li načítání webu, bude to mít také znatelně lepší dopady na crowler (robot vyhledávače), který bude moci rychleji indexovat načítaný web, což je jeden z hlavních předpokladů, kladených na moderní SEO.
Rapidní zvýšení konverzních schopností webu a vyšší pozice ve vyhledávači mohou znamenat pouze jediné – efektivní zvýšení zisků bez nutnosti investice do propagace. Díky tomu můžeme velmi efektivně optimalizovat také naše náklady, které tímto mohou zůstat stejné, ne-li dokonce nižší, avšak za stejnou cenu můžeme získat mnohem více platících zákazníků. Opravdu si ještě myslíte, že investovat do zrychlování webu je zbytečné?