Nebezpečí levných webů

Na internetu můžeme naleznout webové stránky a internetové obchody všech druhů. Kdo dnes není na internetu, jako by ani neexistoval. Tímto heslem se řídí velké množství společností, pro které je webová stránka, nebo spíše webová vizitka, velmi důležitou součástí jejich brandu, neboť na ní může záviset také celkový business společnosti.

Z tohoto důvodu si společnosti pořizují různorodé weby, jejichž pořizovací cena se pohybuje ve velmi širokém rozmezí. Vytvořit ‚obyčejný‘ web dnes již není nic náročného a s trochou dobré vůle to může zvládnout každý z nás za jedno odpoledne, aniž by měl jakékoli znalosti z hlediska vývoje webových stránek. K tomu napomáhají různé společnosti, nabízející bezplatné vytvoření webových stránek na základě širokého spektra šablon.

Vlastníme-li malou cukrárnu na rohu vesnice, jedná se o skvělé řešení, jak si moci jednoduše a bezstarostně bez nutnosti vyšších nákladů pořídit jednoduchou vizitku, kde ostatní lidé z naší vesnice uvidí, kdy si k nám mohou přijít sednout na zmrzlinu. Na druhé straně této rovnice však stojí větší společnosti, nabízející různorodé obchodní služby, ať již na B2C nebo dokonce B2B úrovni, jejichž obrat se průměrně pohybuje v rozmezí několika milionů korun.

Tyto společnosti by již neměly vyhledávat podobné bezplatné služby, ale měly by svůj web svěřit do rukou profesionálního webového studia, případně zkušeného specialisty. Tak tomu také často je. Výrazný rozdíl však velmi často můžeme naleznout ve kvalitách a cenových relacích daných ‚profesionálů‘. Zejména v případě menších společností se stále častěji můžeme setkat s velmi nevhodným postupem, kdy chtějí na webu ušetřit co nejvíce peněz a svěřují tak celkovou tvorbu do rukou nezkušených začátečníků a pseudospecialistů, kteří své znalosti načerpali na internetovém rychlokurzu, aneb jak se stát webovým vývojářem za týden.

Přesně tato skupina následně nabízí své služby za velmi lákavé ceny, kdy si můžeme nechat vytvořit „kvalitní web“ za několik stovek, možná několik tisíc korun. Takto nově vytvořený web může neznalému a nezkušenému provozovateli vyhovovat a může s ním být spokojený. Proč taky ne, když má funkční webové stránky, které sehnal za 3 000Kč, byly vytvořeny za týden a na rozdíl od těch zlodějských digitálních agentur ušetřil minimálně 50 000Kč.

Každá mince má však dvě strany a v případě vývoje webů to platí dvojnásob. Člověk, který má s vývojem webů již nějaké zkušenosti, jistě z předchozího odstavce pozná hned několik záměrně vyzdvihnutých problémů, na které můžeme běžně při vytváření webů pro „náročně nenáročné klienty“ setkat.

Nebezpečí levných pseudospecialistů

Na internetu můžeme narazit na celou řadu velmi výhodných nabídek od začínajících kodérů a webových vývojářů, kteří se snaží nějakým způsobem uplatnit své nově nabyté znalosti a touto cestou si přivydělat na pivo. Jelikož se s trochou dobré vůle dnes může naučit tvořit weby téměř každý, není proto nikterak složité se také po měsíci intenzivního učení stát „webovým vývojářem“.

Všichni jsme nějak začínali a jinak tomu nebylo ani u mne. Největším problémem a také největším nebezpečím těchto začínajících vývojářů je však neuvědomělá nevědomost. Tito lidé se snaží nabízet tvorbu webů podle postupů, které se naučili na internetu nebo z chytré knihy. Tento člověk však má pouze základní povědomí o celkovém vývoji webů. Velmi často se proto stává, že takto navržené a vytvořené weby mnohdy popírají veškeré psané i nepsané postupy a standardy, které jsou běžně kladeny na moderní, kvalitní a uživatelsky přívětivou webovou stránku.

Druhou stranou této mince jsou ale také samotní zadavatelé projektu, kteří si mnohdy kladou naprosto nesmyslné a nereálné požadavky, kterými si mnohdy sami hrabou cestu do pekel. Dobrým příkladem tomu jsou scestná zadání, jako „Poptáváme vytvoření jednoduchého webu o 3 podstránkách a jednoduchou grafikou. Požadovaná cena je max 5000 Kč a web je nutno dodat do konce měsíce“.

Průměrný a alespoň trochu zkušený vývojář dá od podobné zakázky ihned ruce pryč, neboť jde vidět, že zákazníkovi v tomto případě nejde o kvalitu, nýbrž o to, aby dostal nějaký web. K tomu, aby mohl být jeho web jakkoli kvalitní, brání všechny požadované faktory, ať již jde o cenu nebo termín. Budeme-li chtít kvalitní web, potřebujeme specialistu, který má s daným typem webu již nějaké zkušenosti a je schopen relevantně určit všechny nutné postupy k tomu, aby výsledkem mohla být kvalitní webová prezentace.

Pokud má náš specialista ale nějaké zkušenosti a dobře ví, co dělá, bude také chtít, aby tyto znalosti a zkušenosti byly náležitě zaplaceny. Výsledkem tedy je, že za našich 5 000Kč můžeme získat maximálně průvodní analýzu toho, co by měl náš web splňovat a jaká by měla být vytvořena datová architektura, případně budoucí marketingový vývoj.

Vysoká cena vždy nemusí znamenat vysokou kvalitu

Šetřit se musí. Vždy a všude. Je to přeci základ každého úspěšného businessu, ne? Je zapotřebí snižovat provozní náklady, abychom mohli generovat vyšší zisk. Otázkou však je, na jakých místech dochází ke snižování daných provozních nákladů. Velmi často se můžeme s různým snižováním provozních nákladů setkat také u velkých digitálních agentur, které si za své služby účtují okolo 1 500Kč/hod a více. V takovou chvíli bychom si mohli říci, že zdejší zaměstnanci musí být opravdoví odborníci a berou neuvěřitelné peníze, o kterých se může běžným smrtelníkům jenom zdát.

Opak však mnohdy bývá pravdou, neboť mnoho podobných agentur se snaží snižovat provozní náklady, které se většinou jako první odrážejí na samotných zaměstnancích. Smutným faktem proto poté je, kdy dobrý a zkušený webový vývojář a specialista bere podobný plat, jako uklízečka v Německu. To se potom také mnohdy odráží na kvalitě samotných webů.

Již nejednou jsem se mohl setkat s weby a internetovými obchody, jejichž pořizovací cena se pohybovala okolo 200 000 Kč a které v sobě nesly celou řadu problémů a nedostatků, ať již z hlediska technického, nebo také funkčního. Dostane-li se mi takový web následně do rukou, provádím průvodní analýzu, díky které se můžu já, ale také klient dozvědět velmi zajímavé věci o webu.

Častým problémem je například opomíjení důležitých SEO prvků, kvůli kterým takto nově vytvořený web může být po nasazení penalizován nebo špatně indexován, protože neobsahuje základní důležité prvky, díky kterým by se mohl dobře uchytit mezi ostatními konkurenčními weby. Velmi často je také hlavní důraz kladen zejména na designovou stránku webu, kdy web musí působit jako omalovánky, aby splňovaly všechny podmínky nekonečného WHOH efektu.

Takový efekt je sice skvělý, chceme-li příchozího návštěvníka oslnit, ohromit, znehybnit, paralyzovat.. a také ztratit, protože jakmile opadne návštěvníkovo překvapení, najednou zjistí, že se na webu může obtížně orientovat, nemůže snadno naleznout důležité prvky, nebo také například neví, jak má zboží vložit do košíku a následně zakoupit. Toto všechno jsou faktory, které mohou velmi negativně ovlivnit celý náš business, protože budeme mít sice krásný web, který nám však nebude vydělávat. K čemu nám bude e-shop, který nebude dělat tu jedinou důležitou věc, kvůli které byl pořízen?

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *