Modla zvaná SEO

V průběhu mnoha let se SEO stalo jakousi modlou, ke které se někteří provozovatelé webů přiklání jako ke kouzelnému slůvku a věří v jeho temné síly, zatímco druzí jím opovrhují a nepřikládají mu vysokou váhu. SEO je velmi důležitým prvkem, budeme-li chtít budovat dlouhodobě úspěšný a výdělečný web.

SEO s sebou nese mnoho nesporných výhod, avšak má také svou temnou stránku. Kolem a dokola, těch stránek je vlastně mnohem více, než by se mohlo zdát. Budeme-li chtít nad touto modlou přemýšlet opravdu do hloubky, SEO je vlastně jako celá kniha, pyšnící se mnoha desítkami či rovnou stovkami různorodých stran. Proč je tomu vlastně tak?

V průběhu vývoje světa internetu a vyhledávačů si lidé postupně začali uvědomovat výhody dobré dostupnosti ve webových vyhledávačích, které jsou schopny výkonným internetovým obchodům přinášet tisíce nových návštěvníků každý měsíc. Co je však hlavní, všichni tito zákazníci jsou přivedeni „for free“, tedy bez nutnosti investice do návštěvníkovy konverze, jak tomu jinak je v případě placených PPC reklam.

„Ty brďo, to je strašně super, uděláme si e-shop a budou nám tam chodit lidi ve velkém a úplně zadarmo!“… Ne, tak to opravdu není. Co je však vtipné, mnoho lidí tomu věří nebo alespoň věřit chce. Každou chvíli se setkávám s lidmi, kteří přesně tímto stylem úvah začínají svůj business a slepě věří tomu, že zcela bezstarostně a bez nutnosti jakékoli investice do brandingu a obecně online marketingu budou na svůj web z Googlu přivádět hordy zákazníků.

V tuto chvíli se dostáváme do jisté superpozice názorů. Můžeme získávat velké množství zákazníků bez nutnosti investice, ale zároveň není možno bez investování získat nové zákazníky. Kde jsme tedy při plánování udělali chybu, aneb kde je vlastně pravda?

Začínáme nový business

            Začátky jsou vždy obtížné, ať již jde o cokoli. Ačkoli volně řečeno žijeme v době internetové, založit úspěšný a hlavně konverzeschopný web je dnes těžší, než kdy dříve. Proč? Protože s neustálým vývojem technologií dochází k narůstání nároků na kvalitu. V tuto chvíli opravdu nejde o kvalitu zboží, které prodáváme, nýbrž o kvalitu webu.

Pokud jsme si chtěli nechat vytvořit web před patnácti lety, vyhledali jsme webového vývojáře, který ho vytvořil. Jak je tomu dnes? Za celým webem většinou stojí armáda specialistů, ať již jde o UX analytika, UX designera, webového designéra, grafika, kodéra, specialistu na JavaScript, specialistu na PHP a databáze, SEO specialistu, UX testera…. A mohli bychom vyjmenovat ještě mnoho dalších pozic. Jak můžeme vidět, vytvořit kvalitní a nejlépe také konverzeschopný web je dnes mnohem náročnější, než kdy dříve.

Záměrně je zde zdůrazňována vlastnost „konverzeschopný“. Proč? Protože právě tato oblast je častým kamenem úrazu mnoha webových stránek a hlavně internetových obchodů. Jedná se však o problematiku velmi komplexní a náročnou a zvlášť si o ní něco povíme v samostatném článku. Nyní zpět k SEO.

Pokud si běžný laik nechává vytvořit web, jsou jeho představy velmi obecné, zkreslené a pokřivené. Vlastně by se dalo říci, že naprosto zcestné, neboť již není nic výjimečného, že si můžeme nechat vytvořit web za několik stovek korun od studenta, který si takto chce přivydělat na pivo. Super, sehnali jsme web skoro zadarmo, takže počáteční investice je téměř nulová. Proč tedy ta velká studia chtějí za stejný web minimálně 50 tisíc?

Protože vědí to, co neví právě náš nově najatý a levně pracující student, pro kterého je SEO asi stejně pochopitelné, jako jaderná fyzika pro jezevčíka. Než se pustíme do vytváření webu, než vůbec začneme pomýšlet nad nějakým designem, barvičkami, tlačítky a vlastně vším, co jakkoli souvisí s designem webu, potřebujeme kvalitní datovou architekturu, která bude tvořit začátek a také konec celkové úspěšnosti webu.

Právě ta datová architektura, která nám zaručí, že náš zákazník se na webu bude moci orientovat, že vždy srozumitelně nalezne to, co hledá a že nebude po půl hodině nekonečného hledání nového kávovaru chtít vyhodit mobilní telefon z okna. I takové případy se občas dějí… Tedy oni zákazníci ani tak neházejí s telefony a notebooky, jako spíše s myšlenkou na nákup na vašem internetovém obchodě. Your fault, bro..

Proč potřebuji analýzu klíčových slov?

            Mnoho lidí slepě věří tomu, že vytvoří-li si svůj blogísek, budou hned vidět na první straně vyhledávání na všechno, o čem daný web pojednává. K tomu, abychom však měli byť jen nějakou naději, že náš web bude nějak nalezeníschopný, nejlépe také na klíčové fráze, které nějak souvisejí s naším webem, potřebujeme mít dobře navrženou datovou architekturu webu.

Ta nesouvisí pouze s tím, jaké odkazy budou v menu a jaké budeme mít na webu vlastně stránky, ale hlavně s celkovou on-page strukturou webu. Nadpisy, popisky, obrázky, metadata, microdata… Všechno to hraje velkou roli při našem dobrodružství za dobrými pozicemi. Proč jsou tyto faktory tedy tak často opomíjeny a přehlíženy? Protože zákazník neví, že neví. Jinak by rád zainvestoval pár tisíc korun do SEO specialisty, který je schopen sestavit analýzu klíčových slov, datovou architekturu a nejlépe rovnou také vymyslet strategii pro budování off-page faktorů.

Všechny tyto věci samozřejmě stojí peníze. A čím lepší náš specialista je, tím více peněz nás budou jeho služby stát. Za naše peníze však můžeme získat produkt, který je pro obyčejného smrtelníka sice naprosto bezcenný, avšak v případě webu nám může pomoci s co nejmenším úsilím vybudovat dobré postavení webu vůči konkurenci a uchytit si tak své vysněné místo pod sluncem… tedy ve výsledcích vyhledávače.

Posted in SEO

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *