Přestože mikrodata již existují téměř 7 let, stále jejich rozšíření není takové, jak by se mohlo zdát. Taky až tento rok začal i samotný Google s mikrodaty plnohodnotně pracovat a začal je také prosazovat a doporučovat jako vhodné rozšíření a doplnění technické struktury webu. Velkou výhodou samotných strukturovaných dat je zejména jejich všestrannost, která se rok od roku zvětšuje. Můžeme proto naleznout celou řadu zajímavých prvků pro různé druhy stránek, ať již jde o článek, recept, zboží, osobnost nebo třeba nějakou událost.
Možnosti mikrodat jsou omezené, ale přitom téměř neomezené, neboť si s nimi můžeme hrát a zajímavě je kombinovat. Velmi jednoduše tak můžeme jinak strohý výpis naší stránky obohatit o velmi zajímavé a podnětné informace, které mohou mít a taky mají poměrně důležitý vliv na celkovou konverzeschopnost našeho webu.
Jakožto nadšeného SEO specialistu a front-end vývojáře ani mne nenechaly tyto skvělé technologie chladným a po hlavě jsem se vrhl do jejich zkoumání a zkoušení všech dostupných možností, kterých můžu s pomocí této technologie docílit. Protože se nerad vzdávám, ponořil jsem se do této problematiky tak hluboko, jak to jenom šlo, abych mohl plně pochopit všechny možnosti, schopnosti a dovednosti technologie strukturovaných dat, která jsou rozsáhlejší, než by se mohlo zdát.
Strukturovaná data pro webové vyhledávače (rozuměj Google)
Jak již bylo řečeno výše, mikrodata s sebou nesou celou řadu nesporných výhod, díky kterým můžeme umožnit lidem, kteří vyhledávají na internetu naši stránku, naleznout mnohem více podrobnějších a důležitějších informací, na jejichž základě mohou již s lepšími znalostmi o obsahu stránky přistupovat na náš web. Jako skvělý příklad můžeme uvést produkt internetového obchodu, který lze rozšířit o výpis kvality hodnocení, ceny nebo také dostupnosti. V rozšířeném měřítku můžeme výpis doplnit také o mnohem podrobnější data, jako je materiál, barva, výrobce, velikost a také popis. Všechny tyto informace mohou dále potenciálním zákazníkům pomoci se rozhodnout, než na náš web vstoupí.
Na internetu můžeme často naleznout nejvíce rozšířený způsob zápisu strukturovaných dat v podobě mikrodat. Ta můžeme jednoduše vložit do běžných HTML tagů na webu, jako je třeba detail produktu. Jinak běžný HTML zápis proto může následně vypadat například takto:
Na tomto stylu zápisu jistě není nic špatného a můžeme jím také aktivně rozšířit strukturu našeho webu. Co je však zajímavější, mikrodaty celý svět strukturovaných dat teprve začíná, neboť zde máme také další možnosti v podobě RDFa a také JSON-LD. Právě JSON-LD v sobě ukrývá největší potenciál, který můžeme všichni ocenit. Velká výhoda je zejména v tom, že jde o strukturovaný JSON zápis, se kterým můžeme velmi jednoduše pracovat kdekoli na webu.
Používáme-li nějaký speciální redakční systém, ve kterém vyvíjíme náš internetový obchod nebo třeba jenom osobní web, jistě nám většina dat do stránky teče v podobě proměnných. Tyto proměnné můžeme velmi jednoduše začlenit do celé JSON struktury a celý zápis umístit kdekoli na webu, aniž bychom museli rozšiřovat HTML zápis.
Každý, kdo se více věnuje JavaScriptu musí být z této možnosti nadšený, neboť je jistým splněným snem každého JavaScriptaře. Naprosto stejný produkt jako v předchozím případě poté následně získá tento pěkný a úhledný JSON-LD zápis:
Již na první pohled můžeme vidět, že se v zápisu velmi dobře orientuje a v případě potřeby můžeme jednoduše připsat nebo přepsat námi zvolenou položku. Samotný zápis je také možno rozšiřovat o různé typy Schema prvků, ať již jde o Product, Offer, nebo třeba AggregateRating. Všechny tyto prvky nám mohou pomoci celý výpis ve Vyhledávácí síti efektivně rozšířit o všechna dostupná data.
Smutným faktem je, že zakrnělý bráška Googlu – Seznam.cz , se strukturovanými daty pracovat ve většině případů neumí a jejich implementace na samotný styl výpisu ve vyhledávání nebude mít téměř žádný vliv. Můžeme proto jenom doufat, že i přesto, že se Seznam snaží prosazovat svoji autonomní politiku, brzy pochopí, že technologie, které Google podporuje, nejsou tak zkažené, jako jejich vlastní obchodní politika.
Open Graph Protocol a proč ho používat
Další skvělou technologií, na kterou bychom neměli zapomínat je také Open Graph Protocol, patřící do rodinky RDFa. Open Graph však neslouží k rozšíření výpisu ve výsledcích vyhledávání, jak tomu je v případě strukturovaných dat pro Google, ale k rozšíření zobrazovaných výsledků na sociální síti Facebook.
Nemáme-li webovou stránku opatřenu rozšířením o OGP, budeme-li stránku sdílet na Facebooku, ať již formou vložení odkazu do komentáře nebo přímým sdílením, ve výpisu se zobrazí první relevantní fotografie a název, který crowler Facebooku nalezne na webu. Tím však riskujeme, že uživatelé na Facebooku dostanou ne-příliš relevantní data, která nemusí přímo souviset s hlavním účelem a cílením webu.
Díky OGP můžeme uživatelům dopřát plnohodnotný náhled na naši stránku. Do OG tagů můžeme vložit mnoho důležitých informací, jako je název, popis, obrázek, ale také cena, kategorie, barva, dostupnost nebo třeba materiál produktu. Ke strukturovanému zápisu můžeme využívat opravdu nesčetnou škálu všech různých OG prvků. Ne všechny však je Facebook schopen zpracovat a také vykreslovat ve výpisu na Timeline. Díky propojení zápisu s FacebookApp_id však můžeme danou stránku propojit s naším administrátorským účtem, jehož prostřednictvím můžeme sledovat důležité statistiky.
Jak může takový rozšířený zápis strukturovaných dat vypadat, se můžeme podívat například zde, kdy jsem se snažil o vytěžení největšího potenciálu z OGP.